Fouga
Magister är en riktig klassiker med sin V-formade stjärt. Jag byggde Hellers i
1/72 för många år sedan, men fastnade för Kinetics låda med två modeller i.
Först ut blev denna maskin från vårt östra grannland.

Kinetics modeller kan
ju vara lite av en tombola. De ser oftast fina ut i lådan, men passformen kan
vara sådär. Även här fanns några smågrodor, men det mesta funkade helt okej
utan att på något sätt vara i Tamiyaklass.
Största utmaningen med modellen är huven (som så ofta när det gäller Kinetic). I Airfix Model World tipsar de om att värma upp huvdelarna och bredda dem något. Men jag upptäckte att problemet är att cockpit är för bred, torrpassar man utan cockpit sitter huven i stort sett klockrent. Så jag smalnade helt enkelt av cockpit, vilket var en betydligt enklare och definitivt mindre halsbrytande lösning än att sänka klarplastdelarna i kokande vatten.

Till min glädje - och
viss förvåning - tog modellen hem 1/48-jet-klassen på Art in Miniature 2022.
Det hade jag aldrig trott, men blev såklart positivt överraskad!
Men lådan innehöll ju ytterligare en modell. Jag började bygga dem parallellt, men det andra bygget stannade av. Men några månader senare gick även det bygget i mål:
Här var ambitionsnivån något lägre. Huven fick bli stängd och resten byggdes rakt ut lådan med lådans dekaler. Undantaget var nosen, där jag efter att
ha misslyckats att blanda till färg med rätt nyans använde Pilot Replicas
dayglowdekaler till deras Tunnan. Efter en hel del trilskandes som löstes med
diverse fix och trix satt de på plats.
Och här är duon tillsammans:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar