Svenska Tarangus andra helt nya modell efter de båda Lansenversionerna är Tunnan i 1/72. Till skillnad från de gamla Heller- och Matchboxmodellerna har man valt A/B-versionen. I mina ögon ett lite märkligt val, en ordentlig F hade jag nog gissat på eftersom den även hade gått att bygga österrikisk. Men å andra sidan kanske Tarangus har bedömt att det finns ett stort intresse för FN-Tunnorna.
Nåväl. En fin modell är det i alla fall. Riktigt fin. Bygget innebar inga större utmaningar, utan det mesta föll ihop av sig självt.
Några trixigheter finns ju alltid, så även här. Hjulhusen, riktigt fina för övrigt, är i resin och måste limmas på exakt rätt plats. Några tydliga markeringar eller styrtappar finns inte i plasten, så det gäller att ha tungan rätt i mun. Annars kommer hela modellen att luta när ställ och hjul är monterade. Tro mig...
I övrigt är det mesta positivt. Riktigt bra passform, även på svåra ställen som nosringen. Fina resindetaljer (även om stolen kunde varit lite mer detaljerad) och högklassig ytdetaljering med smäckra panellinjer. Det enda som saknas är några småsaker, som stag på noshjulet och skyddspansarplåten bakom stolen. Allt lätt ordnat.
Det bästa har jag sparat till sist: Dekalerna. De är hur bra som helst både vad gäller detaljer, färger och hur de beter sig vid montering. Bara de motiverar modellens relativt höga pris (ca 275:-). Aftermarketdekaler är fullständigt överflödiga såvida man inte prompt vill bygga en annan individ. Mitt val föll på F 13-kärran med lite slitna övningsmarkeringar i svart.
Det vore trevligt med en spaningsversion också. Fast å andra sidan borde det inte vara omöjligt att peta dit Hellers spaningsnos. Modellerna är i stort sett identiska vad gäller mått.
Bra jobbat, Tarangus! Nu ser vi fram emot er Viggen! Modellen tog hem ett särskilt hedersomnämnande i klassen Flyg 1/72 på Modellexpo 08 Open 2014.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar