fredag 1 juli 2016

Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35 (2016)


Okej, vad är då detta??? Ja, den som brukar följa mina byggen höjer nog på ögonbrynen här. Men det finns en förklaring. På 08 Open 2015 hamnade jag i diskussion med några pansarbyggare. I ett tillfälligt anfall av sinnesförvirring hasplade jag plötsligt ur mig att det skulle vara roligt att prova på något markmålsaktigt någon gång, men att det där med att pilla ihop larvband inte riktigt kändes som min grej. Jag hann väl inte mer än avsluta meningen innan en av dem plötsligt slet fram en låda med en märklig tingest på omslaget. "Vi gör så här: Bygg den här och ställ ut den på nästa Open. Om du inte gör det, får du betala den." Okej. Deal. Och plötsligt satt jag där med något jag aldrig sett förut, än mindre tänkt bygga.


Så i vintras var det dags att sätta igång. Eftersom jag aldrig byggt något liknande hade jag ingen aning om varken hur svårt det var, eller hur lång tid det skulle ta. Nu var detta en utmärkt nybörjarmodell, så trots dess relativt höga ålder innebar själva bygget inga större problem.


Den enda egentliga modifieringen var att byta ut ett nät vid motorhuven från ett inristat till ett riktigt. Instrumentpanelen fick även några dekalinstrument. Från en gammal Hawker Hurricane... 


I övrigt nöjde jag mig med att lägga på en rem(!) på dunken därbak. Resten fick bli rakt ur lådan innan det var dags för den stora utmaningen: Målning och vädring.


Grunden för målningen var Gunze 52 Olive Drab. Sedan sprayade jag lite olika nyanser av olivgrönt innan jag var nöjd. Det var riktigt roligt att få prova sig fram. Vädringen genomfördes med en wash, samt att spraya brunt innan jag provade mig fram med olika mängder av torrpastellkritor.




Helt enligt vadet ställdes den ut på 08 Open 2016. Visserligen gick den ganska spårlöst förbi i resultatlistorna, men vad gjorde det? Kul var det att prova på, och det är inte osannolikt att det blir fler liknande vidunder i framtiden. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar