fredag 1 juli 2016

Mikojan-Gurevitj MiG-15UTI, Trumpeter 1/48 (2016)


När min finska tvåsitsiga MiG-21:a var klar återstod några veckor till 08 Open 2016. Inspirerad av temat, rotade jag fram Trumpeters MiG-15UTI som inhandlats för ett par år sedan. Tanken var redan då att bygga den finsk, men först i år släppte SBS Models en uppsättning dekaler som gjorde bygget betydligt enklare.


Modellen är äldre än Trumpeters MiG-21UM, vilket märks. Ändå har den sina klara fördelar. Märkligt nog är den ganska enkel att bygga - detta trots att det inte är mycket som passar utan lite finslipning. Men lite trimning av delarna löser det mesta och så värst mycket spackel gick inte åt. En komplett motor följer med - hela bakpartiet är möjligt att göra löstagbart - men det fick vara för min del. Dock sitter allt på plats där inne, för att allt ska gå att få ihop, men det är inte målat.



Cockpit är lite spartansk, men livades upp med Kuivalainens fotoets. Detta är förmålat, vilket visserligen underlättar mycket, men då det är målat i en lite för skarp färg innebar det att jag tvingades kompromissa på skalenligheten och måla allt i en lite för kraftigt blå. 


Ett klart plus är huven. Tunn och fin och med bra passform. Betydligt bättre än den tjocka huv som följer med 21:an. 




Allt målades med Vallejos finfina nya aluminiumfärger, i lite olika nyanser. Dekalerna var grymt bra, tunna och vältryckta. Funkade hur bra som helst.




Ett trevligt mellanspel som tog runt två veckor. Trots sin ålder rekommenderar jag absolut ett bygge av denna fina, klassiska maskin.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar