måndag 4 juli 2016

Saab J 21A-3, Pilot Replicas 1/48 (2016)



En injektionsgjuten J 21 i 1/48... Det hade man inte ens vågat drömma om för bara några år sedan. Och om man hade gjort det trots allt, hade man knappast vågat tro på något av den här kvaliteten. För det ska sägas direkt, detta är en fantastiskt fin liten modell! Formerna är klockrena och ytdetaljering och detaljering rent allmänt helt underbar. Allt finns verkligen på plats!


Med det sagt, har den förstås sina utmaningar. Framför allt handlar det om vingens undersida. Pilot Replicas har låtit cirka 3 mm av vingarnas ovansida sitta på underdelen. Det skapar en fin framkant och en smäcker bakkant, men ger en svårlöst skarv på undersidan då den går mitt i rodren och mitt i vingspetsen. Bättre hade varit att låta roder och vingspetsar sitta på överdelen. 


Bommarna är också lite luriga att få dit, men med lite tålamod, torrpassning och slipning hamnade de på plats till sist. Något spackel behövdes däremot inte.


Jag - och många med mig, är heller inte nöjda med återgivningen av de dukklädda rodren, som känns överdriven. Men det enklaste sättet att komma tillrätta med det är faktiskt att helt slipa bort dem. På originalet syns inte mycket av dukklädseln. En sista detalj som saknas är "läpparna" ovanför och under avgasröret. De var enkla att få dit med små plaststrån, och med lite spackel kunde även partiet framför modifieras så att "läpparna" smälte in med det.


I övrigt var det inga som helst problem med bygget. Landställen sitter fast med pyttesmå nabbar, men med lite tålamod går de att få dit riktigt bra. Cockpit är underbart detaljerad, jag kompletterade bara med instrumentdekaler och två röda skyltar. Fotoetsen som följer med till huvramarnas insida på de öppna partierna gick överraskande enkelt att få dit (nu ska sägas att jag bävade ordentligt inför det, så helt lätt var det inte). De limmades med Gators Glue och nöps fast med ett par vanliga klädnypor som hade nästan exakt rätt form!



Jag har länge velat bygga en J 21 från F 9 med Bonzo-hunden på nosen. Dekalerna kom från Flying Colors J 11-ark. L:et kom från Hobbycenters J 20-ark i 1/72, F 9 målade nämligen på betydligt mindre bokstäver än övriga flottiljer. L:et var en lämplig bokstav då den enkelt kunde göras smal och därmed få rätt proportioner.


Men i övrigt var det ett smärtfritt bygge som inte tog mer än tre veckor totalt. Och detta under en period då jag inte hade mycket tid över för modellbygge.



Men en stor eloge till Pilot Replicas för en fantastisk modell. Nu ska jag snart ta mig an deras Tunnan, något jag verkligen ser fram emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar