tisdag 10 juli 2018

Saab A 36, Broplan 1/72 (2017)


Här kommer en riktigt udda fågel, en skapelse som aldrig blev av. Det handlar om den mystiska "36" mellan Saab 35 Draken och Saab 37 Viggen, den nedlagda atombombaren A 36. Projektet inleddes i början av femtiotalet men lades ner ungefär tio år senare då kostnaderna skulle blivit alltför höga. Dessutom hade Sverige då sagt nej till att utveckla kärnvapen. Saab påbörjade då istället utvecklingen av det som skulle komma att bli Viggen.



Jag byggde en A 38/B3LA för några år sedan. Inspirerad av den drog jag igång en omfattande konvertering som förhoppningsvis skulle resultera i en A 38. Corsair, Delta Dart, F-16 var några av de typer som fick låna delar till projektet. Men just som jag var mitt i det, släppte Broplan en vacumformad modell. Efter en stunds övervägande, hamnade mitt konverteringsprojekt på hyllan och jag gav mig istället på att bygga vacumformat för första gången på trettio år.

Modellen såg ju inte så avancerad ut. Bra för oss som är noviser på vacumformat. Några väldigt grovt tillyxade injektionsdelar följde med. Till slut kom jag inte att använda någon av dem, istället fick skrotlådan länsas på både det ena och det andra.


Cockpit hämtades från Draken i 1/48. I övrigt började jag bygga upp luftkanal, hittade en turbinfläkt från en DC-10 i 1/144 och ett lämpligt utformat nosställsschakt.


Ett lämpligt utblås hittades i skrotlådan och en kvartett fotoetsade luftbromsar - även de från Draken i 1/48 - passade perfekt.


Cockpit byggdes upp som en mix mellan Viggen och Draken. Efter moget övervägande och goda råd, fick det bli en Viggenstol.


Vingarnas undersida hämtade också inspiration från Viggen. Själva modellen gick hyfsat att få ihop. Passformen var okej, och det krävdes inte mer spackel än på många injektionsgjutna modeller. Dock är det alltid klurigt med vacumformat eftersom plasten är så tunn. Inte mycket att slipa på, liksom.


Så var då det mesta klart. Ser det ut som. Men åtskilligt småplock återstod, inte minst den delikata processen att få dit huven på ett snyggt sätt. 


Efter totalt tre byggperioder över fem år blev den äntligen klar. Orken tröt emellanåt, men till sist tog jag mig i kragen och drog på en långspurt till Open 2017.


Målningsmönstret hämtades från ett aldrig utfört alternativt förslag till Viggen. Dekalerna är i huvudsak Moose Republics Lansen-dekaler. F 6 kändes som en lämplig flottilj för en sådan här skapelse, dessutom var det snyggt med emblemet på fenan!


Extratankarna hämtades från F-16 medan en F-14 fick släppa till huvudstället. Nosstället kommer från en Starfighter i 1/48. Radarvarnarna på de yttre vingbalkarna kom från en Airfix Viggen och var i samma stuk som på de första Viggenprototyperna. Slängde även ihop en nödgenerator modell Viggen/Draken.



En udda skapelse blev det. Och det var värt slitet! Det är riktigt kul att ha den här i samlingen! Modellen har dessutom plockat hem två silver, på Open och AIM 2017.



Till sist en bild på en duo som kunde ha varit. Här syns också hur stor A 36:an hade blivit, något större än Viggen och betydligt tyngre.


Och nu blir man ju sugen på att få till en i 1/48 också... Men det får nog vänta ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar