English Electric är ett av de häftigaste företagsnamnen i flyghistorien. Dessutom har de svarat för några av de allra skönaste kärrorna, Lightning och Canberra. När Airfix för några år sedan annonserade ut en serie Canberror hamnade de högt uppe på önskelistan. Av någon anledning blev det inget inköp och rätt som det var började de bli sällsynta. Men i höstas hittade jag till min stora glädje B.2:an på Hobbyhörnan i Norrköping. Bygget drog igång direkt!
Cockpit är ganska tom, och med tanke på den akvariebubbleliknande huven, krävs en hel del extra detaljering.
...fast i och med att allt ska vara svart, syns det inte ändå. :-)
Stolen piggar i alla fall upp en hel del. Och det är alltid kul att detaljera!
Det är en riktigt maffig fågel detta! Och snygg! Den svenska varianten med radarnosen är i mina ögon ännu skönare!
Airfixmodellen har mestadels bra passform, men är lite grovt tillyxad vad gäller allt från detaljering till panellinjer. Emellanåt känns den som en uppskalad 1/72 - vilket det nog också är.
Airfix små Canberror har för det mesta mer smäcker detaljering. Det lite grova gäller även motorernas vid luftintaget, vilket löstes med hemsnickrade täckluckor. De har dessutom de goda med sig att de blir små färgklickar, inte minst då de är svart/gula på framsidan och brittiskt originalröda därbak.
Även hjulbrunnarna mår fint av lite extra jox.
Det mesta av detaljeringen döljs under huven, men den som vill se mer kan ju alltid kika in genom dörren...
Jag valde att avbilda Canberran så som den såg ut precis innan den pensionerades 1974. Den hade då flyttats över till F 3 från att ha varit baserad på F 8 större delen av sin karriär.
En stor fågel är detta, jämför med Hasegawas Draken i samma skala! Ett kul bygge som gav mersmak, trots lite grova detaljer. Så i bygghögen ligger numera även Airfix Canberra PR.9 i samma skala.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar