måndag 5 augusti 2013

Supermarine Spitfire Mk. 22, Arifix 1/72 (2013)


Eftersom jag ägnar mig en hel del åt cykling i allmänhet och Halvvättern i början av juni i synnerhet, blir det inte så mycket byggande under våren. Men en liten kärra lyckades jag i alla fall få klar, Airfix nya Spitfire 22.


Modellen håller den höga klass som de nya Airfixkärrorna gör. Finfin detaljering och bra passform, nästan inget spackel alls gick åt. De tidigare så breda panellinjerna som utmärkte nya Airfix har också blivit betydligt bättre och dekalerna är bland de bästa i-lådan-dekaler som finns på marknaden alla kategorier.


Tyvärr råkade jag ut för ett litet lackmissöde, kärran målades med Tamiya Aluminium på sprayburk och lackades därefter med Oceanlack innan vädringen påbörjades. Att lacka före vädring brukar inte vara några problem, men då har jag målat med Gunze på airbrush. Så när jag - som vanligt - lade på wash och sedan torkade bort den, följde delar av lacken med. Så det blev till att gnugga bort lacken på valda partier och sedan försöka få ihop allt på slutet. Det gick väl hyggligt, men något kanonbygge är det inte. Man lär sig något nytt varje dag... Men en trevlig byggupplevelse var det i alla fall!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar