måndag 14 augusti 2017

Saab 37 Viggen: Prototyp 37-1, Airfix 1/48 (2017)


2017 fyller Viggen 50 år. Samma gäller mig själv, så det kändes logiskt att dra igång ett Viggenprojekt. Och vad kunde vara lämpligare än att bygga den första prototypen? Den har ju dessutom ett dubbelt nostalgiskt skimmer över sig då jag byggde en hel hög sådana som barn. Modellen då var förstås Airfix klassiska, med den ännu mer klassiska boxarten signerad Roy Cross:


Det här var inget enkelt projekt, men samtidigt också mest en kul grej. Cockpiten hämtades från Tarangus nya Viggen och målades i den gröna som fanns på just den här individen. Instrumentpanelen scratchades delvis.


Trixigast var att få bort bulan på ryggåsen. Jag började med att såga bort den:


Delarnas kanter slipades ner och limmades dit igen, med en bit plasticard ovanpå för att jämna till det hela:


Sedan slipades allt jämnt:


Vingarnas sågtand kapades bort:


Nya radarvarnare scratchades. En större bukfena fick också fixas till:


Canardvingarna gavs den V-form som prototypen hade under de första flygningarna. Fenan kom från Tarangus Viggen och fick förlängas i framkant. Pitotröret är Maestros från Gamma-Lansen:

Förutom detta fick en massa smådetaljer fixas till, bland annat fälgarna på de hjul som jag tog från Tarangus Viggen. Och om någon undrar över varför jag hämtar så många delar från den, beror det på att de blivit över vid ett parallellt bygge som inte är klart ännu. Dessutom ristades alla panellinjer om.



Täckluckorna för luftintagen scratchades, det var ren självbevarelsedrift eftersom de döljer de usla luftkanalerna, skarvar och annat man inte gärna visar... Dessutom blev de en färgklick! Stolen kommer från Maestro.


Dekalerna är Flying Colors kronmärken, Maestros Fara-märken och egen produktion.



Ett lite udda, men ändå kul bygge. Tanken är att den ska kompletteras med den allra sista Viggen, Tarangus JA 37, som ska bli 37449. Men den är fortfarande på byggbordet.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar