Som liten bodde jag granne med Säve och 2. Helikopterdivisionen. Fascinerad av alla Vertoler som flög omkring hemma, byggde jag en hög Airfix. Men en gång kom jag över Tamiyas i 1/100 som även den byggdes i Marinens gamla stuk.
När jag byggde Fujimis Hkp 4 förra året kom jag att tänka på Tamiyas lilla Vertol. Efter en tids letande, fick jag äntligen tag på en! Självklart skulle den målas upp i den gamla klassiska Marinkostymen.
Märkningen är samma individ som på Tamiyas eget ark (fast jag märkte den som 61 istället för den ursprungliga 11) men dekalerna är från Flying Colors, bortsett från emblemet och texten som är från det lövtunna originalarket. Funderade ett tag på att konvertera den till en Hkp 4C, men insåg att jag sparar det jobbet till en i 1/72. Så det fick bli en kärra från Berga och inte från Säve. Man kan inte få allt...
Det enda som saknas är den vita ramen runt ett av fönstren. Finns inte med bland dekalerna och jag har inte klurat ut ett bra sätt att få till den. Bättre fly än illa fäkta...
Det mesta är rakt ur lådan, så när som på några tillägg i cockpit, stöttorna på bakkroppen, näten bakom fönstren, lite extra detaljering på rotorhuvudena och några småsaker på undersidan. Att bygga en tidig Hkp 4 är inte bara enklare med tanke på målningen, utan även eftersom antalet antenner och backspeglar är befriande få. :-)
Det är ingen stor kärra, jämför med storebror från Fujimi. Däremot är den riktigt bra, trots att den har nära 40 år på nacken. Passformen är klockren och detaljeringen riktigt bra. Om Tamiya skalat upp den till 1/72 utan att göra ett dugg mer, hade den fortfarande varit långt bättre än Airfix.
DekalerAllt utom "Marinen"-texten och emblemet är från Flying Colors. Dock är den märkt efter den individ som originaldekalerna är tänkta för (fast då hette den 11).
Förebilden04451, nr 61 (tidigare 11) från 1. Helikopterdivisionen på Berga var en av de första USA-tillverkade Vertolerna som köptes 1964. Och jag tror faktiskt att den flyger fortfarande!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar