tisdag 7 december 2010

SK 61, Scottish Aviation Bulldog, Airfix 1/72 (2010)



Den 31 augusti 1990 muckade jag från F 7:s hemliga berg. Två dagar tidigare, den 29 augusti var det dags för muckarflygning. Jag och ett gäng till begav oss till Säve där vi äntrade den väderbitna SK 61:an Bertil 56 för en stunds minnesvärd flygning, bland annat över föräldrahemmet där jag t o m själv fick prova på att spaka kärran.

Ända sedan dess - även i de tider då modellbygge låg långt borta - har tanken funnits att bygga denna sextioetta. Modellen inköptes för runt tio år sedan och har nu äntligen blivit byggd!


En annan premiär var att bygga sig själv. Korpral Fransson sitter i blått, bredvid vår pilot, kapten Jöckert en gammal Drakenförare från mina hemtrakter som övergått till Stril. Bakom sitter lumparkompisen Gunnarsson. Att detaljera mer är ingen större poäng eftersom huvens tjocklek döljer alla detaljer rätt bra. Självklart har vi intagit den klassiska Airfix-posen: Händerna på knäna i alla lägen.



Bygget är inte så mycket att orda om. Airfix Serie 1:or går ju rätt snabbt att peta ihop och Bulldoggen är inget undantag.



Bakom den übertjocka huven skymtar Fransson & Co.



Bertil 56 var duktigt väderbiten. Har försökt efterlikna de ordentligt blekta dayglowfälten och blekt kronmärkena så gott jag har kunnat. Ändå var nog originalet ännu värre.



Dekaler
Det mesta från Flying Colors, plus några småskyltar från Airfixarket.



FörebildenF 5-56 har jag ju nämnt flera gånger. Så här såg det i alla fall ut när det begav sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar