tisdag 12 juli 2022

Alouette II, HKP 2, Heller 1/48 (2021)
























För rätt många år sedan byggde jag Hellers Alouette II. En modell som egentligen är i 1/50 och baserad på Hellers Lama som kom redan det gyllene året 1967. Med tanke på det är den väldigt fin, även om den på tidigt Heller-manér har inristade linjer för att man ska kunna måla dekorlinjer. På 80-talet gjordes den om med en kompletterande gjutstam med den längre stjärtbommen. 

Nu var det alltså dags för en till. En sak som störde mig på mitt förra bygge var just den nya stjärtbommen (den gamla var nog i och för sig inte bättre den), som är på tok för grov mot det fina ramverk som kännetecknar originalet. Hur svårt kunde det egentligen vara att bygga en ny? Drog en hel massa tunna plastpinnar av uppvärmd gjutstam satte igång. Jag provade först att bygga en separat bom, men insåg när den var klar att det var omöjligt att få ihop den med kroppen. Så det fick bli ett nytt försök. Och då blev jag nöjd. Det hela innebar också att jag fick göra ett nytt tak. Originalbommen längst fram för jämförelse:












Sedan gick det geschwint att montera ihop allt. Bränsletanken fick även den en uppfräschning med nya detaljer, bland annat tanklocket.



Allt utom huven monterades ihop. Stabben fick de "plattor" i ändarna som de tidiga HKP 2 hade. Testade svart primer den här gången.














För ovanlighetens skull var det dags att bygga cockpit efter primer! En helt ny instrumentpanel scratchades + solskyddet, eldsläckaren, bälten och nya pedaler:












Sedan på med huven, målning i grönt och därefter började nästa utmaning: Motorn. Hellers motor är visserligen inte helt korrekt, men med några småjusteringar fick den duga. Däremot ville jag återskapa dess gytter av slangar och kablar. Nya stag på motor och rotormekanismen fixades till.



Efter dekalerna (Moose Republics överblivna från mitt förra bygge - fast Hobbycenters utgåva) detaljerades motorn lite till. Den lilla kabeltråden på stjärtbommen fixades också till.


Det sista blev att fixa till nya positionsljus. Jag hade scratchat nya sådana, men upptäckte att de tidiga svenska Alouetterna hade den franska originalvarianten. Den fanns visserligen i lådan, men så grovt tillyxad att jag scratchade egna. Lite meck var det att få bort de gamla, men det löste sig till slut. Rotorbladen fick lite "häng" och några detaljer. Sist monterades rotorn och så var allt klart:


Ett pilligt, men samtidigt otroligt roligt bygge! Jag skulle mer än gärna ge mig på en liknande utmaning igen. Det var oerhört tacksamt, Alouetten blir ändå mycket snyggare såhär än med Hellers fläskiga bommar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar