fredag 10 augusti 2012

Messerschmitt Bf 109G-10 (SV), Revell 1/72 (2009)



En svensk Messerschmitt 109! Och nej, det är ingen What if utan en helt äkta som nödlandade i Skåne veckorna före krigsslutet. Planet provflögs under en tid i Sverige innan det skrotades. Sorgligt nog.


Ända sedan jag drog igång hobbyn igen har jag velat bygga en 109:a, men var inte så sugen på att göra den tysk. Funderade på en finsk, men så dök detta upp. Svårt att motstå för en inbiten svenskbyggare.

 

Egentligen är det en liten bagatell mellan några andra byggen. Modellen är Revells (1/72) och eftersom jag inte är någon expert på tyskt flyg har jag endast gjort de ändringar jag upptäckte efter en titt på en profil av Tor Karlssons i SFF:s tidskrift och ett par bilder i boken "Nödlandning". Dvs justering av sporrhjul och modifiering av ryggstöd/pansarglas eller vad det nu är. Skönt att inte fördjupa sig i referenser och total exakthet för en gång skull.



Allt tog en vecka, dels på grund av modellens lättbyggdhet, dels tack vare inspirationen.



Har aldrig airbrushat en tysk maskin förr, så målningen var grymt kul! Grundade allt med Humbrols silver för att sedan måla med Gunze och sedan chippa bort färgen en aning. Stencilering från modellens dekalark, övrig märkning är egentillverkad. Flaggorna är målade, numret på fenan en egenutskriven dekal, medan de stora siffrorna är utskurna ur vit dekalfilm. Är glad att Hauptmann Wagler inte flög nummer 38.


Inspirationen räckte ända till hobbyaffären är Hasegawas finska 109:a inhandlades. Någon dag lär väl den dyka upp också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar