fredag 10 augusti 2012

Saab B3LA/A 38, Kitbash 1/72 (2009)



Denna lilla gråsparv blev klar de sista skälvande dagarna av 2009 och har fram tills idag förgäves fått vänta på att herr byggaren ska orka ta fram kameran.



Mitt första ordentliga scratchbygge i vuxen ålder blev en riktig - och vansinnigt rolig - utmaning. Nos, mellankropp och huvudställ kommer från Italeris Jaguar, bakkropp från Airfix MiG-23 medan Hellers Lansen fått släppa till vingar, stabbe och fena. Ryggåsen är från Hellers Viggen (ensitsryggen), huv, stolar och det mesta av inredningen kommer från Revells Hawk medan en skrotad Monogram F-16 fick lämna ifrån sig stjärtkonen. Resten är plockat ur skrotlådan.



Två personer har gjort detta bygge möjligt. Björn Eriksson kom med ovärdeliga tips från sitt B3LA-bygge medan Emil Lindberg hjälpt till med både märkning, ritningar och många värdefulla idéer om hur olika detaljer skulle ha sett ut. Bilder på den mockup som finns bevarad (och som borde ställas ut!!!) har också hjälpt till en hel del.



De B3LA-modeller som Saab tog fram när det begav sig var alla målade i FOA-kamouflaget, vilket jag är för lat för att ge mig på. Men med stöd av Emil gissar jag att de hade blivit gråmålade till slut.




Att låta det bli en F 7-kärra var mindre vågat, oavsett alla eventualiteter och tänkbara historiska krumbukter är det i det närmaste osannolikt att A 38:an INTE hamnat på Såtenäs. Inspirationen från märkningen är de först levererade Griparna och dekalerna kommer också delvis från Italeris 39:a. Resten är från Flying Colors siffer- kronmärkes- och Drakenark.





Någon undrar säkert över bristen på last under vingarna. Men just yttre beväpning hör inte till mina större intressen, vilket också gör att jag är usel på att fundera fram trovärdiga alternativ. Så jag har - som vanligt - gjort den så som den antagligen skulle sett ut under den mesta tiden i FV, dvs obeväpnad.

 





Innan bygget tyckte jag att B3LA var ett ganska intetsägande flygplan. Men under resans gång och ju mer jag sett den som den A 38 den skulle ha blivit, ju mer har jag börjat gilla den linjeskönt snygga utformningen.




Något som också slagit mig är hur stor A 38:an faktiskt skulle ha blivit. Jag har alltid sett den som något i stil med Hawk och SK 60. Men jämfört med det plan som faktiskt blev byggt, dvs Gripen, är det inte alls så mycket som skiljer som man skulle kunna tro.

Edit 2013: Bara några veckor efter det här inlägget knep kärran ett Särskilt hedersomnämnande på Art in Miniature 2012, i klassen för Scratchbyggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar