fredag 3 augusti 2012

Saab J 21R, Special Hobby, 1/72 (2011)




Special Hobbys J 21R var ett välkommet nytillskott under 2011. Äntligen kunde man skippa konverteringen med Broplans vacumbakdel. Det har skulle bli mycket enklare. Vilket det förstås blev. Men inte hur lätt som helst.

Rätt mycket plockande blev det trots allt och jag kan inte direkt påstå att det var det roligaste bygget i år. Men vad sjutton, man ska inte klaga när det äntligen finns en 21R i modell. Såg en bild på Göran Sebardts scratchade mästerverk i AoH:s jubileumsbok från -76 igår och inser hur lyckligt lottade vi svenskbyggare är numera.


Problemet är inte att det är så mycket felaktigheter, mer att det är en del småpill som känns i överkant med tanke på skalan, samtidigt som andra, större detaljer, saknas. T ex är det lite fånigt med extremt fin fotoets som ska petas dit inne i landställsluckorna när samma luckor är rätt grovt tillyxade. Bättre hade varit att göra ordentliga luckor på etsen - och framför allt stegen!













 Bland felaktigheterna jag hittat är vingspetsarna som jag försökt justera - såg förresten på FV-museum härom veckan att även J 21A med vingtankar hade likadana spetsiga vingspetsar! Även vingtankarna har ju varit uppe till diskussion. Vad jag kan se funkar lådans tankar, men de behöver flyttas framåt rätt mycket, tror att jag flyttade dem minst 5-6 mm. Har även format om luftintagen som kändes lite för raka. Utblåset är rätt dåligt, dels är det markerat i plasten, dels en liten grund cylinder. Oklart hur SH tänkt att det ska bli snyggt... Jag ersatte mitt med ett från en gammal Vampire.

 
En annan detalj är att stagen till "paddan" är bakochframvända på byggbeskrivningen. Inte helt svårt att fixa till, men värt att tänka på för den som ska bygga den.



På pluskontot ligger finfin cockpit och landställen, och inte minst hjulen, som är riktigt fina. Därtill härlig ytdetaljering och smäckra panellinjer. Plus att den känns helt korrekt i formerna (en detalj som ju är av viss vikt...)













Synd att inte huven var delad, med tanke på klantar som jag som lyckades knäcka den i det första delningsförsöket. Fick ersätta med en Heller - vilket visade sig vara ett lyckat byte eftersom "bubbelfönstren" på SH:an är för korta i mina ögon.

Dekalerna är fina, men (jo, jag vet, det är många "men" här...) som så ofta är det blå för mörkt. Eftersom jag ville bygga Ö, använde jag dem trots allt. Kronmärkena ville jag däremot inte använda, så för att det inte skulle bli för stor skillnad mellan färgen på Ö:et och kronorna, använde jag de feltryckta (lite för mörka) kronorna i Flying Colors J 29-ark. Sjuan är från Specialtryck, resten är Special Hobbys ark. Se upp bara, de är tunna som tusan!

Sammanfattningsvis en fin modell som kräver lite av byggaren. Men det var det värt! Och kul också att få bygga en individ märkt "Ö". De var inte många!

1 kommentar:

  1. Jävligt fina modeller speciellt F 9 kärrorna som man önskar att man hade som blickfång till utställningen som kommer ske

    Mvh Magnus B
    Webmaster för F 9 hemsida
    www.gotaflygflottilj.se

    SvaraRadera