fredag 3 augusti 2012

Saab J 21A (prototyp), Heller, 1/72 (2011)














Parallellt med min Special Hobby J 21R plockade jag ihop 21A-prototypen från en av de hamstrade Hellerlådor som inte känns lika angelägna att spara längre.

Ambitionsnivån var lägre än 21R-bygget, så de upphöjda panellinjerna fick vara kvar, dock något nedslipade. Ibland är de upphöjda faktiskt inte så illa, åtminstone inte jämdfört med de diken man ser nuförtiden.














Det mesta är rakt ur lådan, förutom de modifierade fenorna och några andra småsaker, bl a stolen som fått lite extra detaljer.












Huven är faktiskt från Special Hobby. Den officiella förklaringen är att jag tyckte att Hellerhuven var mer korrekt. Den inofficiella att jag knäckte SH-huven när jag försökte dela den. Det blev en liten spricka som var för stor för R-byggets ambitioner, men helt OK för Hellerns lägre dito. A-frontrutan följer ju med i R-lådan.

Fast med facit i hand tror jag faktiskt att den officiella förklaringen stämmer, de bakre, rundade, rutorna känns för korta på SH-huven (dvs den ni ser här).

Märkningen var inte direkt avancerad... :-) Och lite kul med en silverfärgad 21-fågel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar